Langkah Sederap

Daisypath Friendship tickers

Wednesday, December 8, 2010

Fill up your BRAIN 2

بسم الله الرحمن الرحيم
 Allahu Akbar!



Alhamdulillah. Bersyukur kepada Allah kerana saya bisa menulis lagi hingga ke saat ini dan masih di berikan harta yang paling berharga iaitu iman dan islam. Syukur Ya Allah ^^

Iya..Ngapain ngomoin kayak wong indon? Ya iyalah. ini semua gara-gara bukunya Pak Habiburaman El Shirazi iki. heh.

.....

Beberapa buku lain yang saya sarankan anda baca antaranya ialah seperti di bawah:

1) Wuhuuu. Novel ini agak popular dan telah dicadangkan oleh ramai orang untuk saya membacanya. Cerita mengenai seorang anak muda, Muhammad Ayyas, warga indonesia yang sedang menghabiskan tesisnya di Moscow, Russia. Cabaran untuk sentiasa melawan hawa nafsu dan menegakkan iman di dada. Fuhh.memang mencabar kot. Moscow merupakan satu bandar yang BEBAS melakukan apa sahaja. Kebanyakan rakyatnya juga adalah atheis. Tidak mempercayai tuhan. Banyak sangat konflik. Silalah anda membacanya.




2) Sebuah lagi buku yang telah berjaya di khatamkan ialah buku hebat dari Saudara Mohd Shahrul Anuar Mahmod a.k.a Abang Nuar. Kehidupan anak-anak kecil di kawasan setinggan Kampung Berembang, Kl. Cara penulisan yang agak sinis dan penuh makna tersirat yang perlu anda paham-paham-sendiri-la. Bahasa yang indah. Tip-top! Kelakar pun ada. Ok. sepatutnya ini buku no satu yang anda perlu baca.


Subhanallah

......

Ini pula,buku yang sedang menunggu-nunggu, bila la tuan ak ni nak baca.huh.


*buku kontroversi*


Lama kot saya beli buku ni. hanya terjual di internet sahaja. Menceritakan tentang 'orang macam kita'. anda tahu apa itu? golongan songsang gay dan lesbian dan pondan dan aww dan yang sama maksud dengannya. Jangan terperanjat, semua latar cerita ini berlaku di Malaysia. Ramai tanya kenapa nak beli buku macam ni. Saja jah. nak cuba baca genre lain. Memang tak sangka ada benda macam ni di sini. Huh. 


AMARAN KERAS!
Pastikan anda mebuka helaian kitab suci Al-Quran lebih kerap daripada anda mebaca buku yang entahpape ini. Sekian.

BACALAH DENGAN NAMA TUHANMU.

Monday, December 6, 2010

Fill up your BRAIN

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!


Membaca. 

Selalu orang buat 'membaca' itu sebagai hobi.

Aku sangat teruja bila tengok apa yang dikatakan sebagai buku itu. Banyak buku, lagi jadi rambang mata. Keterujaan apabila nampak satu buku itu ibaratnya seperti nampak makanan yang sangat lazat dan kalau masih tidak dapat membelinya seperti menelan air liur-yang-nak-makan-jugak-benda-sedap-tuh. Kemecer orang jawa kata.


3 buku sudah berjaya dikhatamkan dan ingin sangat anda membacanya!


1) DOES MY HEAD LOOK BIG IN THIS? BY RANDA ABD FATEH

Awesome! Memang Lazat. Penggunaan english yang tak-berapa susah-nak-paham. Menceritakan tentang seorang Aussie-Palestin Muslim. Amal namanya. Hidup dalam dunia yang mentalitinya Islam itu terroris. Fuh. Memang mencabar. Konflik dengan kawan sekolah, cikgu, mak bapak , enviroment. Keputusan Amal untuk memakai tudung secara full timer adalah main point dalam buku ni.Satu lagi pencerahan tentang 'the outside world'. Must Read!

Randa Abd Fateh pun ada menulis buku Ten Thing I hate About Me. Superb! 
*Sumber gambar: My Hamidian Mate! Tanx Dayah


















2) TUNGGU TEDUH DULU BY FAISAL TEHRANI

Dulu FT adalah penulis kegemaran saya :p  Buku ini mengisahkan tentang perjalanan hidup seorang Salsabila yang meneruskan perjuangan Islam melalui perniagaan. memandangkan penulisnya orang berfikrah. Ya jadi, watak-watak di dalam novel in juga mempunyai fikrah pengetahuan islam yang jelas. Tunggu teduh dulu, mempunyai pelbagai makna tersirat yang mampu di olah oleh FT. Well Done!

Sal Kahwin di Makkah :D









3) MEMBANGUN UMMAH SUATU KENYATAAN BUKAN KHAYALAN BY PROF DR YUSOF QARDHAWI

Buku ni, memang mantop! Menukilkan perdebatan antara Prof Yusof Qardhawi dengan Prof Sayyid Yasin yang tidak bersetuju dengan pendapat Ulama' Besar Al-Azhar ini. Beliau menganggap ianya hanya mimpi-mimpi kosong yang tidak releven. Prof Qardhawi mematahkan hujah tersebut dengan menulis satu artikel lain mengenainya. Memang mantap.

* tiada gambar untuk buku ini* sekian.

.........

Buku yang sedang dituntut untuk dibaca ialah buku ini:

saya baca versi BM punya.





Manfaatkan cuti anda dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti isi-ilmu-dalam-otak.

* Yang pastinya, BACALAH DENGAN NAMA TUHANMU.

1432 HIJRAH

بسم الله الرحمن الرحيم
 Allahu Akbar!



1 MUHARAM 1432 H


Satu Muharram Detik Permulaan
Perkiraan Tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan Umat Islam
Dari Kota Makkah ke Kota Madinah





Atas Keyakinan dan Iman Yang Teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar Bersatu
Rela Berkorban Harta dan Nyawa
Demi Menegakkan Islam Tercinta






Hijrah Itu Pengorbanan
Hijrah Itu Perjuangan
Hijrah Itu Persaudaraan
Hijrah Membentuk Perpaduan





Oleh Itu Mari Semua
Kita Sambut Maal Hijrah
Tingkatkan Semangat Tegakkan Syiar Islam




Untuk Sepanjang Zaman~




Selamat Tahun Baru!




.......

Tema Maal Hijrah tahun ini ialah 1 Malaysia 1 Ummah. D-uh.Tolongla.


Dan baca Doa Akhir & Awal tahun ^^ 


Barakallahufikum.





Thursday, December 2, 2010

*Sejuta Makna*

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!



Rare tak? xoxo


..

...

....

.....

......

........

.........

.......

....

...

..

Sedang berjalan-jalan. Muncul poster ini. Bermakna kan? 

It's in your hand der







Kembalikan Hak Kami!

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!



Kembalikan Hak Air Kepada Rakyat!


Tolak!
Bil air naik 37 %


Sokong!
20 m*3
Air Percuma


Bermula tahun 1997, kerajaan BN telah menswastakan syarikat-syarikat air di Selangor.  


SYABAS:

  1. Laporan audit terhadap Syabas menunjukkan bahawa lebih 72 % kontrak bernilai RM 600 juta diberikan kepada syarikat-syarikat yang dipilih melalui rundingan terus tanpa tender terbuka.
  2. RM 325 juta 'hilang' apabila perbandingan teliti dibuat antara kontrak yang dianugerahkan dari tahun 2005 hingga 2007 dan akaun Syabas.
  3. Pada Jun 2005, SYABAS melanggar perjanjian dengan menggunakan paip yang diimport daripada Indonesia bernilai RM 375 juta. Syarikat Indonesia tersebut dimiliki oleh Tan Sri Rozali Ismail, CEO Syabas. Gaji beliau adalah RM 5.1 jta setahun atau RM 425000 sebulan.
  4. Setelah kerajaan Selangor menghentikan Syabas dari menaikkan tarif air dengan mendadak, Syabas kini berasrat menyaman Selangor untuk pampasan sebanyak RM 1 Bilion.

Apakan Pelan Selangor?

  1. Berhasrat membeli balik konsesi air demi menjamn hak rakyat untuk mendapat air yang ckup pada harga yang berpatutan.
  2. 4 syarikat swasta air akan dibeli balik dan diletak dalam satu badan di mana rawatan dan agihan air akan dilakukan oleh satu pengendali tunggal. ini akan meningkatkan kecekapan dan mengurangkan tarif air kerana tiada isu kes pemindahan.
  3. Penekanan terhadap integriti dan ketelusan- seperti yang termaktub dalam Enakmen Kebebasan Maklumat. Akan mengelakkan dari sistem yang hanya menguntungkan kroni dan merugikan rakyat.



Pilihan di tangan anda

Pertahankan Hak Rakyat Untuk Dapat Air Bersih & Murah









Alert! Alert! Wahai Rakyat Negeri SELANGOR~




* Sumber: Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor
                www.airuntukrakyat.net