Langkah Sederap

Daisypath Friendship tickers

Monday, September 26, 2011

Sufi Haraki

بسم الله الرحمن الرحيم
 Allahu Akbar!



Kalau dalam feqah kau akan panggil mazhab



Kalau dalam tasawwuf kau akan panggil tarekat



Bersambung...


Cahaya atas cahaya

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!




Hari ini saya jumpa dia.


Semangat itu kembali.


Jadilah seperti Aisyah. Beliau cerdas. Beliau bijak. Beliau lah cinta hati nabi.



"Maka janganlah kau sakiti aku
dengan berjauhan dariku
Dekatkanlah aku denganmu
Walau hanya dalam mimpiku

Aku mati dan hidup dalam keadaan mencintaimu
Aku merasa hina di hadapanmu
Dan bersamamu aku mulia"


Sollu 'alan nabi!


Monday, September 19, 2011

Muhammad Pembawa Cinta

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!



Apa pandang padi saya,
Tinggi petak dari ruang,
Apa pandang pada saya,
Budi tidak bahasa kurang.




Aku betul sangat maksudkan dengan kenyataan di atas. 

Adab saya? FAILED

Akhlak saya? FAILED


Ada seorang sahabat yang setia menjadikan saya seorang yang beradab. Terutama bila mesyuarat. hehe. Terima kasih kak :)


Belum kira lagi mulut-tak-boleh-diam saya ni. Cakap pun kuat-kuat..haih.


Saya sangat ingin tiru contoh akhlak nabi..Mutabaatin nabi SAW..Doa tu tak boleh nak lupa T.T


Baca doa tengok cermin banyak-banyak. walaupun sebenarnya tak tengok pun cermin tu.



Syed Naquib pun ada membentangkan kertas kerja mengenai Gagasan Ta'dib; Keruntuhan.


Jadikan saya seorang anak, kakak, isteri yang solehah ya Allah..Halus budi pekerti persis sang nabi.


..............

bertanam padi di tengah padang,
 padi tak tumbuh beras tak jadi,
 ada aja yang memandang, 
cuma cik adiklah sudi tak sudi


padang bukan sebarang padang,
 padang bola stadium sah alam,
pandang bukan sebarang pandang,
mata tak nampak sebab dah kelam


Buah bemban masak ranum,
 Masak di peram di dalam gula,
 kumbang lalu bunga tersenyum,
 seekor belalang tumpang ketawa :)


 Serawa dulu baru sira, 
enaknya bubur gula melaka
 ketawa dulu sampai pecah suara
 nanti belalang pun akan berpunya=)



ketawa belalang tak nampak gigi,
 gigi rongak dimakan ulat,
 janganlah Atiq sorokkan lagi,
 katakan saja apa dihasrat..


pungguk di rimba berputih mata,
 bersiang malam menanggung rindu, 
dalam hatinya sudah bercita, 
sungguhpun mahu tapi malu..

banyak orang mengetam pulut,
 saya seorang mengetam padi, 
banyak org karam di laut,
saya seorang karam di hati..
hahahaha


tumbuh mekar si pohon berangan,
 indah bunganya diintai gadis seberang,
 karam di hati dirasa jangan ,
 yakinlah Allah telah janjikan seseorang :)


kanak kanak baling botol,
btol btol btol... :)


Anak penjaja menikam pari,
 pari ditikam tombak senangin, 
Redha Allah yang hamba cari,
 bertemu nabi yang hamba impi..


tepian kali ratu berperi, 
ditemani sang pungguk di ats dahan,
 tinggi sekali impian puteri, 
moga Allah kabulkan apa yg dihajatkan :)


Aminn!!!




Mereka buat saya terhibur. terima kasih semua.


Al Fatihah untuk contoh Akhlakul Karimah Sayyiduna Muhammad SAW :)





Hati-hati dengan hati

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!




“Kadangkala, bukan suasana yang harus diganti… Tetapi rasa di dalam hati yang perlu kita perbaiki”. [Tarbawi, 6 Mei 2010]




Allah...

Berat rasa hati. Semoga aku tidak terjerumus dengan sangakaan-sangkaan yang kotor.Allah..



 "Kadang-kadang dibuka bagimu pintu taat dan tidak dibuka bagimu pintu penerimaan. Kadang-kadang ditakdirkan bagi engkau perbuatan maksiat, tetapi hal itu merupakan jalan bagimu untuk sampai kepada kebaikan. Perbuatan maksiat yang menimbulkan perasaan salah dan menyesal lebih baik daripada perbuatan taat yang menimbulkan ujub dan takbur.”.

~IBNU ATHAILLAH~







..............






Allah..

Berat rasa hati..Dengan kerja dunia yang sedia ada ni pun aku masih belum mampu untuk khusyuk ketika beribadah. Masih lagi terfikir dengan hasil dunia yang entah apa-apa ni. Ya Allah..berilah aku hati yang khusyuk ya Allah..

Hati aku...cuma satu..










Ya Rabbi…
Jika cinta adalah ketertawanan
Tawanlah aku dengan cinta kepada-Mu
Agar tak ada lagi yang menawanku
Ya Rabbi…
Jika rindu adalah rasa sakit
Yang tak menemukan muaranya
Penuhilah rasa sakitku dengan rindu pada-Mu
Dan jadikanlah kematianku
Sebagai muara pertemuan dengan-Mu
Ya Rabbi…
Hatiku hanya cukup untuk satu cinta
Jika aku tidak dapat mengisinya dengan cinta kepada-Mu
Kemanakah wajahku hendak kusembunyikan dari-Mu?





....................

Aku masih cuba memenuhi hatiku ini dengan cinta Nabi. Cinta Allah. Mujahadah perlu diteruskan..Attiqah belum cukup kuat untuk yang lain..Allah..

Berat rasa hati...








Allah menjadikan hatimu satu..
tetapi kamu telah mengisinya dengan pelbagai kecintaan..















Sunday, September 18, 2011

Pesan Guruku

بسم الله الرحمن الرحيم
 Allahu Akbar!




Maka dengarlah pesan ini jika ianya memberi manfaat...


“Wahai anakkku,jadikan takwa sebagai tapak dalam pembinaan rumahtanggamu,tanpa tapak yang kukuh,maka bangunan yang indah walau disaluti permata akan runtuh berkecai. Dengan  takwa,nafsumu diikat,fikiranmu terjaga, segala tindakan dan keputusan penuh dengan hati-hati. 


Pada suami,ingatlah,isterimu bukan milikmu mutlak,ia hanya amanah yang dititip Allah padamu,ia dicipta sebagai teman kebahgiaanmu,maka jangan engkau mudah sewenangnya melakukan apa yang kamu mahu, Tuan bg isterimu sentiasa memerhati akan tindakanmu,diakhirat ia akan bersoal jawab denganmu. 


Wanita adalah kecintaan dan penyejuk jiwa Rasulullah ketika hidup,kecintaan dan kebimbangan Baginda terhadap wanita sehingga dijadikan isi khutbah Baginda pada Haji Wida’ dlm memelihara hak wanita. Isterimu dicipta mempunyai keindahan dan kehalusan pd fizikal dan jiwa. 




Jiwa mereka penuh dgn emosi sehingga mereka layak memikul tanggungjawab sebagai ibu serta pendamping mu yang paling setia.Mereka suka melayani,cinta disayangi,mahukan perlindung,pembimbing ,penolong dan kekuatanmu. Himpunkan dua sifat dlm membimbing mereka iaitu tegas dan lembut.Jangan ketegasan mu menghilangkan kelembutan dan kasihsyg,belaskasihan dalam hatimu,jangan kelembutanmu hingga hilang ketegasamu. Kesabaran adalah buah takwa dan ia menjadi penawar bagi jiwa yang rindukan maqam cinta disisi Allah. 




Kamu jangan terlalu harapkan kesempurnaan isterimu, maka kesabaran adalah pakaian bagi lelaki yang sejati disebalik keberanian dan ketegasan. Terimalah kelemahannya dan hadapi dgn sabar,redha dan bijaksana. Setiap kesbaranmu adalah pembuka pintu tangga kewalian. Jangan kamu hebohkan permasalahankamu,nanti akan jatuh maruah isterimu sedangkan maruah bagaikan aurat yg perlu ditutup oleh para suami yg sejati dasn bertanggungjawab.
Bagi sang isteri, tetap dgn sifat cinta, lemah lembut,kepekaan anugerah Allah pdmu,hadapi suamimu dgn cinta dan kesabaran,jgn terlalu mengharapkan kesempurnaan,nanti dirimu akn kecewa,hadapi suamimu dgn lemah lembut,nanti mereka akan jatuh dan mendengar nasehatmu,jangan kemarahan engkau hadapi dgn kemarahan ,jangan engkau menjawab malah diam adalah lebih mulia dan bijaksana.Beri nasehat dan perbetulkan suamimu ketika masa yang baik.






Ego  lelaki perlu dipelihara kerana ia adalah senjata dlm memelihara maruah diri dan keluarganya. Jangan kamu rendahkan suamimu dihadapanmu apalagi diluar rumahmu, kekruangan dirinya adalah hadiah Allah utk kamu mujhadah dlm mencapai cinta Allah. Allah mencinta wanita yg sabar,lembut dan bijak, himpun tiga sifat ini nescaya suamimu akan bahagia dgn mu. Jadikan dirimu adalah pembantu bukan pembeban,kekasih bukan musuh, penasihat bkn ketua, penawar bukan racun.




Tutuplah keaiban mereka,jika terlalu melampau,maka minta nasehat mrk yg layak bukan mengadu kesana sini. Ramai wanita yg menangis apabila kehilangan suami krn rasa menyesal tiada melakukan sepenuh kebaikan pd suami ketika bersama. Rumahtangga adalah berlian utk akhiratmu,maka hargailah berlian jgn sampai kamu tiada pandai menilainya, nanti kamu menyesal apabila tiada ditanganmu. 




Semoga dirahmati dan diberkati Rumahtangga oleh Allah.




Al-Fatihah untuk Sayyidina Muhammad SAW yang membawa cinta abadi ke seluruh alam.




Al_fatihah untuk guruku ya walidi..




Al-Fatihah untuk sema muslimin & muslimat. Barakallahufikum