Langkah Sederap

Daisypath Friendship tickers

Tuesday, August 31, 2010

Laila

بسم الله الرحمن الرحيم
Allahu Akbar!


Malam 22. Masa semakin genting.
Nafas tercungap-cungap.ahh!!
Banyak lagi tak buat.
Banyak lagi tak baca.

Sangat cepat meninggalkan kita.ouh.
Pemburuan telah lama bermula.bagi yg lain.aku?





beberapa maklumat terkini dan berinformasi agak menaikkan semangat untuk meneruskan usaha. Apa tunggu lagi.

Be the hunter der.




Sunday, August 29, 2010

Eid hug

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!


Raya tahun ini saya nak satu family saya ambil gambar yang skema kat kedai. nak tak nak kena jugak.

Ala.gambar yang emak dengan bapak kena duduk di kerusi.anak-anak kena keliling ^_^

Raya tahun ni jek insyaAllah yang lengkap. Tahun depan masih kelabu.



Saturday, August 28, 2010

16 ways to make this Eid special for your family

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!



For a number of Muslim families, Eid is simply a twice-yearly routine that doesn't change: get up, pray Fajr, eat breakfast, go pray, hug Eid Mubarak, come home, maybe go out, maybe have people over, eat, eat, eat, get gifts or Eid money, eat and sleep.



This year, why not make Eid the special holiday that it is? Here are some ideas of things you can do with the family to get out of the usual routine.

1. Plan in advance
Call a family meeting a week before and plan what you want to do on Eid day. Invite others over in the afternoon, and have dinner at a restaurant in the evening? Or vice-versa? Discuss ideas with the family, including all of the kids.
Also, talk about the menu and delegate cooking responsibilities instead of dumping the whole workload on mom.
And make sure EVERYONE has a day off from work, school or any other commitments.

2. Clean and decorate the home
Get everyone in on this. Make the house as sparkling clean as you can. If there is enough time and the weather is warm, consider white washing the house and putting mattresses and bedding outside to air out.
Then, once the house is virtually spotless, decorate it with balloons, lights, banners, streamers,etc. Get the younger kids involved in this process. Have them make decorative signs saying "Eid Mubarak" and post these around the house.
Put an Islamic song on the CD or cassette player so everyone can sing or hum along while they work. The ideal one would be A Whisper of Peace which features the song "These are the Days of Eid".

3. Make special food
Make something special which the family does not normally eat, it can be sweet, sour or in-between. The point is that Eid is special, and the food we eat on this day should be better and different from our usual meals.

4. Set up a family gift exchange
Put each family member's name in a Kufi and have each person pull one out. Whoever picks a person's name has to buy or make that person a gift. One catch: babies have to get gifts from everyone.

5. Have the kids make gifts for each other
If you're not into the gift exchange idea and want everyone to get a present try this. Arts and crafts are the best tool for making these gifts. They are personal and cheap and save useless trips to the shopping center.
You can have the kids collect all of the odds and ends they find during the Eid house clean up in a box. Then they can use these things to make strange but meaningful Eid gifts .

6. Buy new clothes
Kids will not feel Eid is special if they are sporting the same Shalwar Kameez, suit or Thobe they've worn on Eid for the last two years. Invest in Eid and get them something new. Or at least get everyone to prepare nice clothes for Eid by washing or getting them dry cleaned.

7. Do this as you plan for new clothes
Have everyone go through their clothes and toys (for kids) to find items they have outgrown. Then arrange to have them sold through a garage sale and give the money to a local Masjid or community fundraising event.
The money can also be sent to Chechnya, Palestine, Kosova, etc.

8. Wash the car
Who wants to go to Eid prayers in a dirt stained car filled with gum wrappers and cookie crumbs? And think about what will happen to everyone's nice Eid clothes sitting in a vehicle like that! Get the car clean and ready. Everyone should help with this. One person vacuums, another cleans the windows, a third person washes the exterior, etc.
If possible get the car checked and fill up the gas tank so you don't end up with any Eid day surprises.

9. At Eid prayer, look for those who are alone and invite them over
At the Eid prayer place, where a lot of hugging goes on, you will find some Muslims standing alone. They are either new Muslims or new immigrants without relatives and friends here. Do hug and greet them. If possible invite them to your home for a meal. Also inform them of any planned Eid celebrations at any community center.

10. Go to a Muslim restaurant to eat as a family
Not only will you have a family outing on Eid day this way, but you'll be supporting a Muslim business. If the food and service are good,put in a good word for the restaurant to your friends.

11. Record Eid day events
From the time everyone wakes up in the morning till everyone conks out happily at the end of the day, record this Eid on video or audio to make it memorable. It will probably make a hilarious piece of family history as well. Give the responsibility for recording to one of the responsible, technologically adept members of the family.

12. Head For the open road!
Drive the family out into the countryside and try to get lost on some unfamiliar roads, challenging the kids to help remember the way home. (Always keep change for the pay-phone, a map andsome food for everyone just in case it takes longer to get back).

13. Visit a homeless shelter or food bank and donate your extra Eid food
Also do some Dawa by telling workers at the shelter what Eid, charity in Islam and Ramadan are about. Bring pamphlets and other written material. The visit can help remind everyone what it was like when they were hungry while fasting during the month of Ramadan.

14. Share Eid with your neighbors
Make dessert (something simple that everyone likes, like chocolate cake) and write up a short definition about Eid on a decorative card or small posterboard. Share this with your neighbors.

15. Visit relatives and friends
Visit those far away especially. There is almost no better time than Eid.It's also a great way to acquaint the kids with their relatives near and far.

16. Make Eid evening family entertainment night


Oyeh..
http://www.soundvision.com 

Teraweh

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!


Malam ke 19 Ramadhan.

Masa semakin suntuk. Menjauh meninggalkan hari-hari yang berlalu.


Bintang masih setia menampakkan keindahannya di langit gelap. macam yang Allah kata dalam Al-Quran.

Dan sungguh, Kami telah menciptakan gugusan bintang di langit dan menjadikannya terasa indah bagi orang yang memandangnya ^_^
surah Al-Hijr:16

Rasa tenang kejap bila baca ayat ni tadi ^_^


Malam ni, bapak ajak teraweh di Masjid Jamek Kg Kundang. Ada ustaz jemputan dari Jugra nak mai. kali ini buat 8 rakaat jah. campur witir 3. Emak pun ikt sekal. Alhamdulillah, Allah bagi kekuatan untuk emak solat secara normal tadi ^_^


Subhanallah.sayu je ustaz baca ayat-ayat quran tadi. Bila masa Qunut pada rakaat akhir witir, doa yang dibaca ambil masa dalam 15 minit. doa yang Syed Said Ghamidi baca. agak panjang. sampai part yang mintak keampunan ustaz nangis. kami pun terkesan. Subhanallah.


dan malam inijuga saya jumpa sahabat yang dah lama sangat tak jumpa.sejak dari form 3 lagi ^_^. saya suke bila bermasyarakat masa kat kampug.


saya suka kampung saya.
saya sayang keluarga saya.
saya rindu nak jumpa Raslullah Saw.

Ulat buku

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!


Eh.
Saya dah onn semula mukabuka saya. Siti Norattiqah Azman.

mungkin sebab saya tak ada telefon tangan. mungkin sebab saya nak tahu pergerakan kawan saya.mungkin saya nak tahu depa hidup lagi ke tidak. mungkin nak intip seseorang?

Yang pastinyanya saya active semula sebab saya nak tahu apa perkembangan assignment yang berlambak-lambak tu dari kawan-kawan saya.

Mungkin.

Y.

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!


kenapa s e n y u m? ada dua pulak tu.

s e n y u m. sebab saya nak belajar senyum dengan ikhlas. langsung dari hati. sebab saya nak banyakkan senyum. sebab saya rasa saya kedekut dengan senyum. sebab, saya hanya senyum dengan orang tertentu. sebab senyum itu rupanya penawar kepada penyakit. sebab senyum itu buat hidup saya gembira sepanjang hari. sebab senyum boleh merapatkan hubungan. sebab senyum boleh mencetuskan ukhwah. senyum itu indah.

kenapa dua?

sebab ada s e n y u m 1. hanya untuk saya dan hati saya.

Doakan saya jadi hamba Dia yang paling murah dengan senyuman.

=)


Teguhlah engkau.

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!


Baca.baca.baca.sampai jumpa ayat ni.berhenti lama sikit.


Fastaqim Kama Umirta.. (surah Hud : 112)
Maka tetaplah engkau di jalan yang benar sebagaimana telah diperintahkan kepadamu dan juga orang yang bertaubat bersamamu dan janganlah kamu melampau batas.


ayat ini buat nabi Muhammad SAW beruban. kita?

ustaz hasrizal ada buat ulasan baik punya pasal ayat ini. nah. amek.


Friday, August 27, 2010

Produksi 3 minggu?

بسم الله الرحمن الرحيم
 Allahu Akbar!


Tidak akan ada telefon tangan pada saya untuk tiga minggu. Mungkin.

Nak tarbiyyah diri konon nya.huahua. Padahal cuai punya pasal. heh. tapi saya dah jumpa satu daripada beribu-ribu hikmah yang mungkin ada pada kehilangan sonny itu. senyum.

kenapa mesti  3 minggu?

sebab saya cuti 3 minggu.
sebab saya ada di rumah.
sebab saya ada dengan keluarga saya.
sebab saya nak fokus jadi anak dan kakak yang solehah (???)
sebab saya nak jauh dari dia.
sebab saya nak uji diri saya.
sebab saya nak tahu setakat mana kepentingannya. 
sebab saya nak menjauh meninggalkan 'dunia'.
sebab..

okey. disebabkan itu.wujudlah blog ini. unuk menyampaikan rasa hati yang tak boleh nak dikongsi melalui telefon tangan tuh. kenapa?

sebab malas nak type.
sebab malas nak kacau hari bahagia orang lain. 
sebab malas nak rasa orang tu tak ikhlas nak balas mesej. 
sebab malas nak habiskan kredit.
sebab malas nak menuggu balasan mesej.
sebab..

wokeh. verry lame.haha.

JADI. blog ni mesti akan cerita pasal budak-budak yang ada kat rumah ni. pasal apa yang berlaku kat kampung ni. apa -apa lah yang akan jadi pada keliling saya. my cycle. harap ianya tak membosankan hidup saya untuk memberi pada mereka yang berada di sekeliling saya.senyum.


mungkinkah blog ni hanya untuk 3 minggu?
just jump with the flow~








Tawareh

بسم الله الرحمن الرحيم
 Allahu Akbar!

Malam 18 Ramadhan.

Dongak ke atas tersenyum. Ada bintang-bintang yang tak dapat dihitung. Ada bulan yang terang membulat. Toleh ke kanan senyum. Ada jemaah yang meramaikan surau. Toleh ke kiri senyum. Ada keluarga yang menghidupkan Ramadhan. Tunduk ke bawah senyum juga. Ada banyak bunga baru yang emak tanam kembang berbunga.

Hari-hari terakhir bagi fasa ke 2 Ramadhan; KEAMPUNAN.
Sudah puas ka kita memohon ampun kepada Allah? Jemukah kita meminta merayu kepada Allah?

Ya Allah, beri aku kekuatan untuk terus mengabdikan diri kepadaMU. kadang-kadang datang rasa penat baca doa yang sama.mintak benda yang sama. TETAPI, Allah tak pernah jemu nak dengar apa yang kita minak dariadaNya. Manusia selalu lupa. manusia itu aku.haih.

.....

Taraweh.

Rakaat 1. surah al-Qadr
Rakaat 2. surah al-Asr

Rakaat 1. surah al-Qadr
Rakaat2. surah al-Kafiroon

Setiap kali rakaat 1 mesti akan baca surah al-Qadr. sampai rakaat ke 20. Memang predictable. ate, bapak kata kat kundang memang buat macam tu. biar senang ckit untuk imam yang bukan hafiz quran. lagipun nak ingat kan pada jemaah akan kedatangan satu malam yang tak ada tandingannya. lebih baik dari 1000 bulan.


 Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ 97:1] 
Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam kemuliaan.
وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ [97.2] 
Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ [97.3] 
Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.
تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ [97.4]
 Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.
سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ [97.5]
 Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.

Apa tunggu lagi. Yop. Kejor Yop.

Cobaan

Allahu Akbar!


25.08.10


Berjimba-jimba di USM.


Sony Ericson hilang.padan muka.