Langkah Sederap

Daisypath Friendship tickers

Wednesday, February 29, 2012

özlem

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!

Allah berfirman yang artinya, “Dan tidaklah Kami menciptkan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku.” (Qs. Adz Dzariyat [51]: 56)


Menurut guruku, maksud beribadah kepada-Ku itu ialah ma'rifatullah. Mengenal Allah dengan sebenar-benar cinta.

Mengenal Allah perlu melalui pintu Nabi. Mencintai Muhammad dengan menta'zimkan segala sunnah baginda, banyakkan berselawat.Rindu dan cinta kepada baginda.


cinta mesti disertai rindu
(anta ta'lamu minni)

rindu membawa kepada cinta, alamat bg yang rindu adalah amalnya demi mencari cinta

seperti seorang kekasih yg merasa rindu kepada kekasihnya, akan melakukan sesuatu (amal) demi kekasihnya.









Tetapi aku takut engkau tidak akan memalingkan wajahmu kepadaku. Aku takut engkau akan menjauhkan jasadmu daripada aku. Aku takut engkau tidak akan menyambut huluran tanganku. 

Maafkanlah kami..yang lalai selawat padamu
sedangkan engkau amat mencintai kami

maafkanlah kami wahai jiwa yang pemaaf
diri kami yang penuh dosa dan noda

Ya Rasulullah sudilah kiranya
sudilah tuan..
memandang kami :(



jangan berhenti memBANGUN cinta setelah sekian lama, JATUH cinta.. 

Monday, February 27, 2012

Awak dah fikir masak-masak?

بسم الله الرحمن الرحيم
 Allahu Akbar!


"Betulkan cara berfikir anda berasaskan kpd surah al fatehah,ia merupakan ibu Al Quran..."

Duhai anakku, kesalahan berfikir akan membawa kesalahan dlm kehidupan. fikiran akan terbentuk dgn melalui budaya,adat,suasana, persahabatan,idola,kajian,bacaan. Pemikiran jg boleh dtg dari pengaruh jiwa atau pengaruh syaitan.Maka yg paling selamat,perbentukan pemikiran kita adalah bersumber wahyu Allah swt.

AlFatehah yg kita baca adalah 7 prinsip yg wajib dipegangi krn ia membentuk budaya fikir dan seterusnya budaya kehidupan. 

Prinsip 

1.Allah amat cinta pd sekelian hamba,dan jgn meragui cintaNya. jika kita menyakini cinta Allah,maka kita akan tenang dan pasrah kpd kekasih kita dlm kehidupan.PadaNya tempat kita bermanja,berbisik ,merasa bahagia,tenang dan selamat. 

2.kita hanya pemegang amanah,bukan pemilik mutlak pd diri sendiri dan apa yg wujud pd alam

3.setiap tindakan perlu berfikir jauh dan matang krn ia akan memberi kesan bkn sekadar kehidupan dunia yg kecil ini,tp kehidupan yg luas dan kekal abadi. 

4. Kehidupan wajib menjurus pd ibadah walau apa yg kita lakukan, jdkan doa dan tawakal sebagai senjata utamamu dlm kehidupan,memandang diri amat lemah dan setiap detik perlukan pertolongan Allah. 

5.Berpegang atas jalan Islam dalam seluruh kehidupan krn ia adalah jln yng membawa kehidupan yg terurus,suci,bahagia dan tenang.

6. Cintailah Baginda saw dan segala sunnah kehidupan Baginda, dan semua mrk yg benar mengikut jalan Baginda,Baginda adalah cahaya daripada Allah,mrk yg berjln tanpa Rasulullah, mrk berjln dalam kegelapan. Cinta akan membawa kita bersama dgn mrk yg dicintai. jgn memusuhi dunia,dunia tidak bersalah dgn sesiapa, ia mmg dicipta dgn kegelapan,kesalahan kita adalah berjalan tanpa memiliki cahaya.

 7. Jangan mengikuti golongan yg tiada mencintai Baginda saw dan sunnahnya, yg mencerca para sahabat r.a. menolak para imam aswj dan memusuhi para aulia .Jlan cahaya hanya satu dan cahaya Rasulullah yg terus mengalir dari zaman ke zaman melalui waris Nabi yang Haq dikalangan aulia, ulama dan solehin yg benar ,mrk benar mengikuti sunnah Nabi pd zahir dan batin.Persahabtan dgn mrk yg benar akan membawa kita berfikir secara benar.

Tujuh prinsip alfatehah jika benar dipegangi,akan merubah pemikiran dan kehidupan kita. Sayangi diri dgn berada pd jln yg benar,jgn sentiasa mengharap org lain sentiasa memujuk kita pd jln kebenaran,dakwah bkn paksaan,ia hanya seruan,ia kembali diri kita sendiri samada mahu merubah dirinya kpd cahaya atau tetap mahu berada dlm kegelapan. pilihlah samada mahu berfikir dgn wahyu atau berfikir dgn nafsu atau manusia sekeliling.

Guru yang ku cintai,
Walid Al-Malik

Dear Muna,

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!


26.01.89 Siti Norattiqah Azman
27.02.89 Muna 'Izzah Md Isa

(That's why i'm bigger than you)

Timeline aku-kau

Lama dah kita kawan. Hampir 5 tahun. Macam-macam benda dah jadi. Macam-macam benda dah dikongsi. Kita tetap bertahan sampai sekarang. Kasih sayang Allah semuanya ^_^

Kawan dengan kau buat aku tambah lagi satu keluarga baru. Pakcik Isa, Makcik  Naimah, along (selamat pengatin baru),angah,widaad,mus'ab, auni...such a bliss. Pakcik & Makcik tahniah & terima kasih sebab dah besarkan Muna sampai dia jumpa dah 'Izzah dia. Umur pun dah naik 23. Orang kata semakin bertambah umur, semakin dekat kita dengan kematian. 

"Semakin hampir manusia dgn Allah,maka semakin mudah berada dlm dosa yg besar lantaran cemburunya Allah..."


Benda yang paling terkesan sekali selama kita bersama ni kau nak tahu apa? haha..Bila kau jadi driver aku tak kan tidur (except la bila kita tgh gaduh atau aku tak dak mood nak bercakap). Lama kot perjalanan Penang-Selangor-Melaka. First time dulu seksa gak nak kena layan kau supaya kau pun tak tido masa driving.heh. Lama-lama dah biasa. Dan sekarang bila aku pulak yang drive dan kau tido. aku pun dah biasa :)

Sebenarnya ada banyak lagi benda yang bermakna yang boleh dicerita, tapi biarlah jadi rahsia kita berdua.


Besarnya umur 23 ni lebih terasa bila kau akan melangkah ke satu lagi tangga maratib amal yang telah digariskan. Subhanallah. Ke arah pembentukan daulah Islamiyah! Takbir. Semoga Nabi berbangga & tersenyum kerana kau akan melaksanakan salah satu tuntutan sunnahNya. 



Naik tangga :)


Kan kalau bas nak berhenti akan ada satu daya yang kita panggil momentum.kan? satu jangka masa yang diambil sebelum ia berhenti.aku amek masa setahun jugak nak adapt dengan berita gembira ni. Busyrolana~nil nal muna~ hihi.Setahun terakhir yang paling banyak air mata, paling banyak gaduh, paling banyak ketawa,paling banyak suka duka.Macam-macam Allah bagi :) kau sendiri banyak terasa dengan aku sewaktu proses transisi ini berlaku.kan? haha. Susah nak biasakan. Tetapi akhirnya, kita masih lagi bertahan hingga saat ini dan aku dah boleh mandiri sendiri sekarang:) dengan Rahman & rahim Allah. Fuh..tarbiyah.tarbiyah..


Bagi aku, kawan baik ialah orang yang paling susah sekali kita nak nasihat atau tegur.Walaupun macam-macam benda yang kita rasa ada sesuatu yang tak betul disitu.huh. tapi tak boleh nak cakap. Diam itu jalannya.Jadi sebenarnya, aku bukanlah pengkritik kau yang baik. Maafkan aku kawan..aku bukan kawan yang baik. Seorang sahabat sejati ialah apabila dia melihat kepadanya akan teringat akan Allah..Terima kasih sebab kau dah jadi kawan terbaik ang pernah aku ada.


Paling aku tak kan lupa sekali ayat kau ialah "tiq, muka gelap bukan bermakna hati gelap kan.." Gelak besar aku dengar..walaupun hakikatnya hati aku ni hitam pekat (-_-)


Aku selalu tak tahu nak buat macam mana bila kau datang menangis depan aku. Aku hanya boleh peluk sahaja. Tak terkeluar ayat yang boleh melegakan hati pong. Aku memang failed pujuk memujuk ni.huhu


"CUKUPLAH ALLAH (MENJADI PENOLONG)BAGI KAMI DAN DIA SEBAIK-BAIK   PELINDUNG" (ALI-IMRAN 3:173)

.........

Sanah Helwah ya Muna 'Izzah..It's the past that molded you, but the present have the power to keep the shape and the future holds the right to make it better! Semoga kau terus istiqamah di jalan ini. Barakallahufik

Eh.aku titipkan nasihat dari guru yang ku cintai;Nasihat utk pengantin


Sign with love,
Attiq














Post ni ala-ala membalas post Cubaan Membumi 26 jan :)

Macam terngiang-ngiang pantun
Pecah kaca pecah gelas,
Sudah baca harap balas.

Pen Merah pen biru,
U marah aishteru :)

Thursday, February 23, 2012

Tamrin Hati

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!


Saya seorang yang sangat suka bercakap. Semua benda nak sembang. haih. Kalau tiba-tiba suatu hari saya diam seribu bahasa itu maknanya saya bukan dalam kondisi yang baik. JANGAN KACAU.

Ada satu kata-kata:

Barangsiapa yang banyak cakapnya, maka banyaklah salahnya...

Semester ini baru saya benar-benar terasa Allah nak uji saya dengan apa yang saya ada, apa yang selalu saya cakap. Hari ni saya masuk kelas, saya tegur murid-murid saya sebab mereka makan sambil berdiri bahkan berlari bahkan menjerit-jerit. Allah..betapa mereka anak kecil yang masih belum dibentuk lagi..tetapi sudah dipengaruhi dengan sistem yang rosak sekarang.

"Cikgu nak tukar subjek Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan ni jadi Pendidikan akhlak & adab!"

"Cikgu nak bila cikgu keluar nanti awak semua boleh dapat sesuatu yang awak amalkan sampai ke mati."

"Cikgu sangat pantang kalau tengok orang makan atau minum sambil berdiri,apatah lagi makan sambil menjerit-jerit!"

"Awak makan dengan syaitan tahu tak bila awak makan tak baca doa, berdiri plak tuh!"

Habis 15 minit tidak seperti dalam perancangan.huk

Praktikum kali ni baru benar-benar terasa yang saya sedang mengajar depa tentang ADAB yang saya sendiri agak tidak beradab & berakhlak :(

ADAB ni merupakan perkataan yang sangat terkesan di hati saya. Kalau ada orang sembang pasal adab atau teguran mengenai akhlak, cepat hati ini tersa sebab saya sedar kelemahan saya yang satu ini.


aku tersenyum melihat gelagat
mereka yg layak bicara,
takut utk bicara
mereka yg tiada layak bicara
berani bicara

ketawa aku melihat
mereka yang suka memberi nasehat
tulisannya indah,bicaranya hebat
tetapi malangnya ia diliha
hanya permainan kanak2 yang petah berbicara

ada mereka yang bicara tentang nafsu
memberi keinsfan pada pendengar
ada mereka yang berbicara tentang nafsu
memberi kesakitan pada pendengar
ada yang berbicara tentang nafsu
tetapi menambah subur nafsunya


"Kalau awak boleh ubah perangai budak-budak tu jadi baik drpd sebelumnya, awak memang cikgu PSK yang cemerlang. Aplikasi nilai dalam kehidupan sebenar itu lebih penting darpd awak mengajar depa teori semata. Ustaz ustazah tak cukup tangan nak didik depa dengan nak kejar silibus lagi..Silibus PSK ni membentuk depa jadi lebih proper, lebih berakhlak..Mesti nabi suka, Mesti nabi tersenyum, mesti nabi sayang.."


Mampukah aku?


Ya Allah, jauhkan sifat tiada malu ada dlm jiwa anakku
jadikan bicara dan tulisan mrk adalah benar dari jiwa
bukan spt kanak2 yang akan menyanyi apabila diberi mikrofon
walaupun nyanyiannya sumbang dan sakit telinga yang mendengar
tetapi diteruskan juga kerana merasa orang lain seronok dgn nyanyiannya.

........


Tiadalah layak saya nak berbicara tentang tazkiyatun nafs sedangkan hati ini sangat kotor..serupa air kopi pekat..



Dosaku terlalu berat kerana aku menyuruh engkau melakukan kebaikan tetapi aku tidak melaksanakannya. Dan ak menyuruh engkau supaya istiqamah tetapi aku sendiri belm tetap pendirian..

Duhai malangnya nasibku, bila bekalan belum dibuat untuk menghadapi kematian dan sebenarnya aku tidak sembahyang atau puasa kecuali yang wajib-wajib sahaja..



Anak-anak muridku, tolong cikgu laksanakan amanah ini.