IP

Langkah Sederap

Daisypath Friendship tickers

Sunday, October 2, 2011

Pesan Guruku lagi..

بسم الله الرحمن الرحيم
 Allahu Akbar!
 
Anakku telah bertanya kenapakah ia berzikir agak sukar utk meresap dlm jiwa,sentiasa khayal entah kemana. Wahai anakku, Diri manusia bagaikan komputer yg adanya sistem yg telah diprogramkan dan ada yg baru diprogramkan,ia jg mempunyai virus yg dpt membawa kerosakkan kpd sistem komputer.Apabila insan dilahirkan, Allah tlah siapkan program sistem pd tubuh dengan begitu lengkap serta ada sistem back up sekali spt pergerakan tangan,mata,telinga,mulut,darah,jantung dll .Ia bergerak secara sendiri pabila kita mahu melakukan sesuatu spt tangan akan bergerak dgn bentuknya apabila mahu mkn,memegang pen atau lainnya,begitu jg mata akan terkedip cepat jika ada sesuatu yg hampir dgn mata.


Satu lg program yg diisi oleh ibubapa,sahabat,persekitaran,bacaan atau lainya samada yg baik atau buruk sehingga ia menjadi satu sistem dlm diri mrk,program tersebut akn membawa kesan pd kehidupan.justeru itu perlu berhati2 dlm bentuk pendidikan, suasana,sahabat, bacaan, hiburan krn ianya boleh mewujudkan program dlm diri samada baik atau buruk.Maka utk merombak program yg tiada baik serta menyuci virus dlm jiwa manusia,Islam telah menyusun sistem ibadah n cara hidup yg amat hebat. Solat adlah proses menyuci virus dan install program dlm jiwa manusia yg hebat dgn al Quran,tasbih,tahmid,istigfar,doa,zikir,tafakur,selawat,berdiri,ruku', sujud dan duduk.semua mengandungi maksud yang tertentu dalam membina insan yg mulia.Sesiap yg benar menjaga solat dan mencapai hakikatnya,ia akan mencapai kemuliaan didunia dan akhirat.


Al fatehah 17 x dibaca dlm solat adlah utk diinstall program dlm diri agar kehidupan kita benar berada pada sistem ayat tersebut. Ayat pertama segala puji bagi Allah,maka kesannya melahirkan dirimu adlah hina,faqir,jahil,zalim dll. apabila org memujimu, maka secara automatiknya sistem dlm dirmu akan menolak dan dikembalikan pd Allah. ayat 2 Allah menytakan sifat arrahman arhim, maka dgn sendirinya apabila berlaku apa jua dlm kehidupan,maka ia memndang ada hikmah krn sistem dlm dirinya menyakini sglanya adalah kasihsyang Allah. ayat 3 membawa jiwa insan berhati2 dgn perjlnan dunia krn dlm jiwanya ada sistem yg gerun dgn hati akhirat.ayat 4 membwa insan hanya mahu hidup atas ibadah dan kpd Allah tempat mrk bergantung krn sistem dlm dirinya berpegang dp matlamat hidup yg jelas dan melihat sgala yg lain dari Allah adalah lemah serta binasa. ayat 5,6 membawa insan kpd sistem hanya percaya dan mahu mengikuti jln para kekasih Allah dan menjauhi kehidupan golongan sesat yg dimurkai Allah. Begitu jg ayat serta rukun dlm solat,semuanya adlah membina program dan menyuci virus, maka kewajiban kita dlm menyuci virus dan insatll sistem dlm diri dilakukan dgn penuh penumpuan utk hasilkan kejyaan. jika mrk solat tetapi sifat solat tiada hidup dlm sistem diri mrk, bermakna solat itu tiada menjdi program dlm diri mrk,solatnya hanya pd bacaan dan amalan pd zahir shj.para ulama sufi memulakn penyucian virus dan install kembali sistem dlm diri manusia dgn istigfar,selawat dan perbykkan zikir


perbykkan zikir nafi isbat atau Allah samada pd lisan atau hati dgn sebyknya sehingga mencapai puluhan ribuan sehari. zikir Allah adlah amat baik menyucikan virus dan menanamkan tauhid.teruskan berzikir walau lalai sekalipun krn utk rombak program dan virus yg tiada baik yg sudah puluhan tahun dlm diri kita bkn dpt dilakukan dgn beberapa bulan,ketekunan dan kesabaran adalah pembuka pd kejyaan.Solat adalah program pembinaan insan yg hakiki dan mempunyai kekuatan dlm penyucian virus dan install program yg benar serta merombak sistem yg salah.mrk yg menjaga solat dgn sbenar, maka mrk akn memiliki program yg benar dan boleh menyuci drpd virus yg boleh merosakkan sistem mrk.Begitu jg dgn khalwah,suluk para ulama sufi, ia adalh proses penyucian virus dan install kembali sistem tauhid dan matlamat hidup yg jelas pd diri insan.


Memiliki makrifat dan bersifat suci adalah program asal insan, ia dirosakan apabila krn virus dunia begitu tebal sehingga sistem tersebut sudah hampir tidak berfungsi,maka perlu kpd pembaikian dan pembaikian itu dinamakan ilmu tarekah oleh ulama tasawwuf.Org tasawwuf adalah mrk yg telah memiliki program yg amat baik hasil pembakian, sdangkan para ahli tarekah atau salik adalah mrk dlm proses penyucian virus yg perlu dihantar kepd mrk yg pakar dlm membuang virus dan membaiki program yang rosak dinamakan syaikh.Para salik tiada boleh digolong ahli tasawwuf lg tetapi golongan tasawwuf adalah mrk yg telah menjalani penyucian dlm ilmu tarekah.para guru tarekah adalah mrk yg wajib sudah memilki program tasawwuf dlm jiwa mrk,jika tiada ,bagaimana mrk boleh membantu membaiki program yg rosak klu mrk sendiri penuh dgn program yg salah dan byk virus.


Maka akidah,syariat,akhlak,keilmuan dan kejayaannya dlm merawat dan mengubah program yg salah dlm jiwa para muridnya adalah syarat utama dlm mengukur kebenaran guru utk membimbing kita,bknnya kasyaf,ilham atau karamah menjadi kayu ukurnya krn ia boleh ditipu oleh syaitan.Sabar dan terus istiqmah amal dan mujahadah dgn kaedah yg betul melalui pertunjuk para guru,insyaallh akan terhasil perubahan perpindahan zikir pd jiwa,dari zikir lisan pd qalbi, kemudian pd ruh dan kemudian pd sirr. Perpindahan ini akan dpt dirasai sehingga pd peringkat perasaan tertinggi dlm merasai kebersamaan dan kefanaan dlm kebesaran Allah.Wallhualam.

No comments: