Langkah Sederap

Daisypath Friendship tickers

Tuesday, October 2, 2012

Rusuk Kiri Awak

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!


Bagaimana mahu memiliki jiwa yg kental agar tiada menjdi makanan syaitan?


Duhai anakku..



Kita sebagai manusia memilki perasaan namun jangan terlampau mengikut perasaan, hendaklah didik dgn berfikiran besar agar tidak mudah kita lemah dlm hal yg kecil,jdkan brp tokoh wanita yg hebat jiwa mrk spt siti khadijah sebagai idola dan ingatan tika dtg ujian,berjanji pd diri sendiri tidak mahu menjd manusia biasa yg lemah,tp mahu jd manusia para kekasih Allah yg memiliki jiwa yg kental, klu mahu menjd kekasih Allah didiklah diri dgn merasa sama sj samada dipuji atau dikeji,sentiasa ingat bahawa jika kita lemah,maka syaitan mudah menguasai kita dan akhirnya kita menjd budak mrk.



Bykkan doa, ibadah,memaafkan org ,penuhkan jiwa dgn zikirullah, selawat dgn niat menghubungkan rohoni dgn Rasulullah saw,hidupkan cinta pd Allah dan Rasul,belajar didik diri dgn sifat kerendahan jiwa yg dalam sehingga mencintai jln kehinaan dan tidak gembira dgn pujian. Bykkan membaca kisah aulia dan buku tasawwuf karangan imam tasawwuf yg besar,bergaul dgn mrk yg memilki jiwa yg kental dan fikiran yg besar, insyallah jiwa kita akn menjd kuat..

-Ayahanda Walid-


...........


Tidak sampai 40 hari lagi untuk berkelana  di bumi Pulau Mutiara ini. Di sinilah tempat mencari & menimba ilmu, tempat kami mengenal cinta, tempat jatuh bangun, tempat mengenal erti hidup..Dan hidup dalam kalangan sahabat-sahabat muslimat di tahun-tahun terakhir ni membuatkan aku rasa lebih mencabar. Banyak perlu dikoreksi dan dihayati. 

PEREMPUAN. Emosi mengatasi segalanya. Akal pendek budak lelaki kata.huhu

"Akal itu teman hati dan karakter fizik (emosional) itu teman nafsu. maka janganlah engkau rapatkan/dekatkan antara nafsu dan akal..." Sidi Rohimuddin

Hampir setiap minggu, pasti ada masalah baru timbul. Dan pastinya itu satu ujian Allah utk kami bersama.

Walid pesan..

Didik jiwa agar tiada mudah sensitif krn ia akan menjd racun bagi kehidupan, mrk yg berjaya memiliki jiwa yg besar dan berfikiran jauh..

Jgn mudah tewas dgn perasaan yg mahu memerangkap kita dlm perangkap kemarahan,kebencian,kecil hati,merajuk,kecewa,putus asa,minta dikasihani,dipuji,dihormati,dibelai,lemah semangat,tangisan dll..

Setiap langkah diri kita berundur,musuh kita akan melangkah kehadapan dlm ketawa kemenangan..

MUSLIMAT. Perlu gagah melawan nafsu. Jangan pernah dipengaruhi oleh emosi mu.

"Jika ingin sehat selamat dari segala penyakit fizikal akibat tekanan emosional, intelektual dan psikologis maka janganlah beban deritanya diluahkan kecuali kepada Allah atau kepada yang membawa solusi kepadaNYA.." Sidi Rohimuddin.



Melangkah dan terus melangkah tanpa berpaling lg kebelakang hingga sampai janji Allah..

No comments: