Langkah Sederap

Daisypath Friendship tickers

Sunday, September 18, 2011

Pesan Guruku

بسم الله الرحمن الرحيم
 Allahu Akbar!




Maka dengarlah pesan ini jika ianya memberi manfaat...


“Wahai anakkku,jadikan takwa sebagai tapak dalam pembinaan rumahtanggamu,tanpa tapak yang kukuh,maka bangunan yang indah walau disaluti permata akan runtuh berkecai. Dengan  takwa,nafsumu diikat,fikiranmu terjaga, segala tindakan dan keputusan penuh dengan hati-hati. 


Pada suami,ingatlah,isterimu bukan milikmu mutlak,ia hanya amanah yang dititip Allah padamu,ia dicipta sebagai teman kebahgiaanmu,maka jangan engkau mudah sewenangnya melakukan apa yang kamu mahu, Tuan bg isterimu sentiasa memerhati akan tindakanmu,diakhirat ia akan bersoal jawab denganmu. 


Wanita adalah kecintaan dan penyejuk jiwa Rasulullah ketika hidup,kecintaan dan kebimbangan Baginda terhadap wanita sehingga dijadikan isi khutbah Baginda pada Haji Wida’ dlm memelihara hak wanita. Isterimu dicipta mempunyai keindahan dan kehalusan pd fizikal dan jiwa. 




Jiwa mereka penuh dgn emosi sehingga mereka layak memikul tanggungjawab sebagai ibu serta pendamping mu yang paling setia.Mereka suka melayani,cinta disayangi,mahukan perlindung,pembimbing ,penolong dan kekuatanmu. Himpunkan dua sifat dlm membimbing mereka iaitu tegas dan lembut.Jangan ketegasan mu menghilangkan kelembutan dan kasihsyg,belaskasihan dalam hatimu,jangan kelembutanmu hingga hilang ketegasamu. Kesabaran adalah buah takwa dan ia menjadi penawar bagi jiwa yang rindukan maqam cinta disisi Allah. 




Kamu jangan terlalu harapkan kesempurnaan isterimu, maka kesabaran adalah pakaian bagi lelaki yang sejati disebalik keberanian dan ketegasan. Terimalah kelemahannya dan hadapi dgn sabar,redha dan bijaksana. Setiap kesbaranmu adalah pembuka pintu tangga kewalian. Jangan kamu hebohkan permasalahankamu,nanti akan jatuh maruah isterimu sedangkan maruah bagaikan aurat yg perlu ditutup oleh para suami yg sejati dasn bertanggungjawab.
Bagi sang isteri, tetap dgn sifat cinta, lemah lembut,kepekaan anugerah Allah pdmu,hadapi suamimu dgn cinta dan kesabaran,jgn terlalu mengharapkan kesempurnaan,nanti dirimu akn kecewa,hadapi suamimu dgn lemah lembut,nanti mereka akan jatuh dan mendengar nasehatmu,jangan kemarahan engkau hadapi dgn kemarahan ,jangan engkau menjawab malah diam adalah lebih mulia dan bijaksana.Beri nasehat dan perbetulkan suamimu ketika masa yang baik.






Ego  lelaki perlu dipelihara kerana ia adalah senjata dlm memelihara maruah diri dan keluarganya. Jangan kamu rendahkan suamimu dihadapanmu apalagi diluar rumahmu, kekruangan dirinya adalah hadiah Allah utk kamu mujhadah dlm mencapai cinta Allah. Allah mencinta wanita yg sabar,lembut dan bijak, himpun tiga sifat ini nescaya suamimu akan bahagia dgn mu. Jadikan dirimu adalah pembantu bukan pembeban,kekasih bukan musuh, penasihat bkn ketua, penawar bukan racun.




Tutuplah keaiban mereka,jika terlalu melampau,maka minta nasehat mrk yg layak bukan mengadu kesana sini. Ramai wanita yg menangis apabila kehilangan suami krn rasa menyesal tiada melakukan sepenuh kebaikan pd suami ketika bersama. Rumahtangga adalah berlian utk akhiratmu,maka hargailah berlian jgn sampai kamu tiada pandai menilainya, nanti kamu menyesal apabila tiada ditanganmu. 




Semoga dirahmati dan diberkati Rumahtangga oleh Allah.




Al-Fatihah untuk Sayyidina Muhammad SAW yang membawa cinta abadi ke seluruh alam.




Al_fatihah untuk guruku ya walidi..




Al-Fatihah untuk sema muslimin & muslimat. Barakallahufikum



No comments: