IP

Langkah Sederap

Daisypath Friendship tickers

Thursday, May 12, 2011

Depa cinta hati saya.

بسم الله الرحمن الرحيم
 Allahu Akbar!




rare tak gambar ni?haha



Hajah Sarimah Binti Haji Mohd Tahir.
18 November 1964.

Itu emak saya =D 
Dia nampak sihat kan.Alhamdulillah. Gambar di atas di snap pada hari raya ke 8.
Hospital Ampang ibarat sudah menjadi rumah ke dua untuk emak. Kalau saya balik bercuti saya akan menjaga emak di rumah ini. tapi itu semua cerita setahun setengah yang lepas.

Emak sudah selesai buat rawatan kimoterapi yang berjalan selama setahun lebih. Hanya Allah sahaja yang tahu. Sekarang,emak hanya melawat hospital Ampang 3 bulan sekali atau mengikut tarikh-tarikh yang doktor telah aturkan.

Hari ini emak pergi ke hospital untuk buat bone marrow dengan I.T .Bone marrow tu kalau ikut bahasa kampung,orang kata amek air tulang belakang. Kalau orang kampung dengar.depa mesti marah. sebab depa kata nanti pesakit akan jadi lumpuh bla bla bla. Saya tengok sendiri doktor buat bone marrow tu. pesakit memang tak sedarkan diri. dah pengsan. doktor gerudi tulang belakang ni. bnyi dia memang power la. darah pun banyak keluar. belakang badan emak ada banyak lubang-lubang kesan buat treatment ni. kita kena sapu minyak bagi tak bengkak.

I.T ni pulak. tak taw nama panjang dia apa.tapi doktor akan suntik ubat pada tulang belakang.TULANG.bukan daging.memang sakit.lepas wat I.T kena baring lurus. tak boleh pakai bantal selama enam jam. lepas tu baru boleh gerak-gerak.

.........

Doktor feveret emak ialah Dr Zaki ^_^ (haha)
Muda lagi orangnya.Graduate dari UIA. Kakitangan di hospital ini memanggil emak sebagai 'makcik'. kahkahkah. itu tanda emak sudah tua.

...........

Sekarang, emak sudah boleh memandu kereta semula :) Sudah boleh solat secara berdiri. Siap sudah berjaya buat solat terwih 20 rakaat berdiri.whoa.kejayaan yang awesome. Sayang emak. 

Tapi emak masih penat-penat lagi. Tak boleh bat kerja banyak-banyak. Emak selalu nak ke sekolah semula. Tapi kerajaan bagi cuti sampai tahun 2011. Awal 2012 baru boleh mengajar semula.

Raya tahun ini, adalah raya pertama emak dalam keadaan sihat dan kami semua gembira memandangkan tahun lepas keadaan emak masih tidak stabil lagi. Alhamdulillah Ya Allah.

....


Kalian. doa untuk emak saya. semoga diberi kekuatan untuk menghadapi ujian yang Allah bagi ini. Diterima segala amalannya. Diberkati hidupnya. Matikan kami dalam khusnul Khatimah Ya Allah. Aminn 


Oh ye. Emak sakit Leukimia. Acute Lymphoblastic Leukemia (ALL). 


Al-Fatihah.



................

Assalamualaikum & salam penuh kecintaan untuk Baginda Nabi Muhammad SAW :)


Ingat lagi tidak post di atas ni. Saya terasa nak repost semula sebab emak bagi pada semua anak-anaknya satu mesej yang agak sedih malam semalam.

"Cuba tengok Wak Man, anak dia ramai sampai 7 orang pun, tak dak sorang pun kat rumah sekarang. Tingggal berdua je"

Huk. sapa entah yang cakap benda ni.

Setelah hampir setengah tahun emak merasa sihat seperti biasa, Alhamdulillah YA Allah.. kebelakangan ini kesihatannya tidak menentu semula. 

Bapak pun turut diuji dengan ujian kesihatan. Allahuakbar!

Semua anak-anak emak dengan bapak jauh..Kita ni lagi la..Munawir apatah lagi..

Ya Allah, berilah kami kesempatan untuk membalas jasa kepada kedua ibu bapa kami Ya Allah. Berikanlah mereka kesihatan yang elok untuk mereka terus beribadah kepadaMu dengan hati yang khusyuk..Allah


Emak dengan bapak jangan risau, InsyaAllah Kakak,Iqa,Wardah,Awir,Ajah,Awar,Adik sentiasa doakan emak ng bapak. Jadikan kami anak yang soleh dan solehah Ya Allah.






No comments: