IP

Langkah Sederap

Daisypath Friendship tickers

Thursday, February 23, 2012

Tamrin Hati

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!


Saya seorang yang sangat suka bercakap. Semua benda nak sembang. haih. Kalau tiba-tiba suatu hari saya diam seribu bahasa itu maknanya saya bukan dalam kondisi yang baik. JANGAN KACAU.

Ada satu kata-kata:

Barangsiapa yang banyak cakapnya, maka banyaklah salahnya...

Semester ini baru saya benar-benar terasa Allah nak uji saya dengan apa yang saya ada, apa yang selalu saya cakap. Hari ni saya masuk kelas, saya tegur murid-murid saya sebab mereka makan sambil berdiri bahkan berlari bahkan menjerit-jerit. Allah..betapa mereka anak kecil yang masih belum dibentuk lagi..tetapi sudah dipengaruhi dengan sistem yang rosak sekarang.

"Cikgu nak tukar subjek Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan ni jadi Pendidikan akhlak & adab!"

"Cikgu nak bila cikgu keluar nanti awak semua boleh dapat sesuatu yang awak amalkan sampai ke mati."

"Cikgu sangat pantang kalau tengok orang makan atau minum sambil berdiri,apatah lagi makan sambil menjerit-jerit!"

"Awak makan dengan syaitan tahu tak bila awak makan tak baca doa, berdiri plak tuh!"

Habis 15 minit tidak seperti dalam perancangan.huk

Praktikum kali ni baru benar-benar terasa yang saya sedang mengajar depa tentang ADAB yang saya sendiri agak tidak beradab & berakhlak :(

ADAB ni merupakan perkataan yang sangat terkesan di hati saya. Kalau ada orang sembang pasal adab atau teguran mengenai akhlak, cepat hati ini tersa sebab saya sedar kelemahan saya yang satu ini.


aku tersenyum melihat gelagat
mereka yg layak bicara,
takut utk bicara
mereka yg tiada layak bicara
berani bicara

ketawa aku melihat
mereka yang suka memberi nasehat
tulisannya indah,bicaranya hebat
tetapi malangnya ia diliha
hanya permainan kanak2 yang petah berbicara

ada mereka yang bicara tentang nafsu
memberi keinsfan pada pendengar
ada mereka yang berbicara tentang nafsu
memberi kesakitan pada pendengar
ada yang berbicara tentang nafsu
tetapi menambah subur nafsunya


"Kalau awak boleh ubah perangai budak-budak tu jadi baik drpd sebelumnya, awak memang cikgu PSK yang cemerlang. Aplikasi nilai dalam kehidupan sebenar itu lebih penting darpd awak mengajar depa teori semata. Ustaz ustazah tak cukup tangan nak didik depa dengan nak kejar silibus lagi..Silibus PSK ni membentuk depa jadi lebih proper, lebih berakhlak..Mesti nabi suka, Mesti nabi tersenyum, mesti nabi sayang.."


Mampukah aku?


Ya Allah, jauhkan sifat tiada malu ada dlm jiwa anakku
jadikan bicara dan tulisan mrk adalah benar dari jiwa
bukan spt kanak2 yang akan menyanyi apabila diberi mikrofon
walaupun nyanyiannya sumbang dan sakit telinga yang mendengar
tetapi diteruskan juga kerana merasa orang lain seronok dgn nyanyiannya.

........


Tiadalah layak saya nak berbicara tentang tazkiyatun nafs sedangkan hati ini sangat kotor..serupa air kopi pekat..



Dosaku terlalu berat kerana aku menyuruh engkau melakukan kebaikan tetapi aku tidak melaksanakannya. Dan ak menyuruh engkau supaya istiqamah tetapi aku sendiri belm tetap pendirian..

Duhai malangnya nasibku, bila bekalan belum dibuat untuk menghadapi kematian dan sebenarnya aku tidak sembahyang atau puasa kecuali yang wajib-wajib sahaja..



Anak-anak muridku, tolong cikgu laksanakan amanah ini. 

No comments: