Langkah Sederap

Daisypath Friendship tickers

Thursday, September 16, 2010

Hari Malaysia

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!






Ini rumah saya. 

Saya Sayang rumah saya.

Saya tak tahu kenapa tahun ni bapak nak pasang bendera kat depan rumah.

Siap bersusah payah cari kayu panjang nak bagi bendera tu tinggi. Boleh berkibar.

Bila Munawar dengan Munir main gaduh-gaduh dekat kawasan bendera tu, bapak kata "Nanti tumbang bendera tuh. Pergi main jauh-jauh". 

Itu bapak saya. Kehidupan ni banyak mengajar dia.

...........

Hari ini 16 September.

Dan hari ni Hari Raya ke tujuh.

Kerajaan bagi cuti umum sempena Hari Malaysia.


Awak tahu. Lepas balik dari program ESQ baru saya tahu apa yang saya buat sebenarnya berdiri lama-lama dan tegak macam tiang bendera masa tengah atau dengar lagu NEGARAKU. Apa yang saya junjung sangat dengan bendera tu. sebab mutu kain nya ka. sebab warnanya yang lawa ka.

Rupanya dalam kesedaran dan kemamaian. Saya menjunjung tinggi nilai yang ada pada bendera kita.JALUR GEMILANG. Nilai perpaduan dan kemanan, nilai kesucian, ilai ke'izzahan Islam dan banyak lagi nilai yang macam korang belajar kajian tempatan dulu tu. Biru itu tanda untuk apa. Kuning itu apa. Merah itu apa. Masih ingat kan? Kalau tak google jah.LOL.


Awak tahu. Nilai pada bendera Malaysia tu adalah Sifat-sifat Mulia yang di sandarkan daripada sifat-sifat Allah. hafal tak Asmaul Husna? tahu tak maksud-maksudnya? 

Rupa-rupanya fitrah manusia itu memang mengakui dan mengimani Allah sebagai Tuhan yang Maha Agong. Semuanya nak jadi baik. semuanya nak kepada kebaikan. Allah iu kan Maha Suci dan Maha Kaya ^_^


...

Jadi..kenapa awak berdiri tegak-tegak masa nyanyi lagu NEGARAKU?

4 comments:

Muna 'Izzah Md Isa said...

because the teachers told so?

SITI NORATTIQAH HJ AZMAN said...

yeay. muna blh amek hadiah akhr thn kat pentas.


righto! teacher ask to.

tp bila kalau x dak sapa2 kita bknnya berdiri tgk2 pon.haha. bad student.

Muna 'Izzah Md Isa said...

kan?

macham kita takut bile ada CCTV, padahal Allah tengok all the time.

dush muna.

T.T

SITI NORATTIQAH HJ AZMAN said...

iya itulah.


aku rasa cikgu kena ajar samapi msk dalam hati bdk2.senthan qalbu gitu.bg maksud yg sebenar.

cikgu kena dapat enlightment dulu tapinya.huhu

macam yg ESQ terangkan tuh.mmg berkesan.nmpk cahaya.hihi.

rombak sistem pendidikan.heh.bkn.rombak mentaliti guru pelatih.