IP

Langkah Sederap

Daisypath Friendship tickers

Friday, September 3, 2010

SAYA MESTI HIDUP UNTUK ISLAM :)

بسم الله الرحمن الرحيم 
 Allahu Akbar!


I am a muslim.

Attiqah adalah seorang Islam.Saya mengaku saya adalah orang Islam. Jadi. saya mesti hidup berdasarkan Islam. baik dari segi keyakinan, ibadah, akhlaq juga :)

Kalau saya mengaku diri muslim ertinya: diri saya, rumah tangga saya dan ahli keluarga saya mestilah menghayati Islam. Pengakuan ini memestikan saya wajib hidup untk memperjuangkannya. FIGHT FOR IT!

Seluruh jiwa raga dan kemampuan saya harus diarahkan untuk memperkuatkan agama dan meluaskan pengaruhnya. aja.aja!

Dalam buku Almarhum Syeikh Fathi Yakan; Apa Ertinya Saya Menganut ISLAM. ada menyatakan bahawa dalam dunia ini ada 3 kategori manusia.

Siapakah?


1. Golongan yang hidup hanya untuk dunia jek
  • orang ni asyik nak duit jah. nmpk kebendaan.materialis orang putih kata.
  • Mereka berkata: kehidupan kita ini tiada lain melainkan kehidupan dunia sahaja.kita mati(tiada) kemudian kita hidup dan tidak ada yang membinasakan kita selain dari masa dan mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang itu, mereka itu tiada lain hanya menduga-duga sahaja. [Surah Al-Jathiyah:ayat 45]


2. Golongan yang sesat antara dunia dan akhirat
  • mereka ini ialah orang kebanyakan
  • ingatnya dah buat banyak kebaikan TAPI aqidah masih longgar. usaha mereka kat dunia adalah sia-sia. tanpa berkat dan restu Allah. nazubillah.
  • semuanya hanya pura-pura
  • Al-Quran menerangkan adanya golongan yang hidup untuk makan minum dan menikmati kelazatan dunia [47:12] , hidup untuk bersenang-senang dengan kemewahan [3:14] , hidup untuk mengadakan fitnah, menyuburkan kejahatan dan kerosakan [2: 204-205]


3. Golongan yang jadikan dunia ini ladang dan akhirat sebagai ladang menuai.
  • depa taw hakikat hidup.
  • "Dan tiadalah kehidupan dunia iniselain dari main dan senda gurau dan sesunguhnya kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang bertaqwa. Apakah kamu tidak berfikir??" [6:3]


Persoalannya. Kita di mana? Saya. Awak. Kamu. Dia. Di mana?

credit utk Ustad Fathi Yakan :)

No comments: